nicolevindt

nicolevindt

You can scroll the shelf using and keys

Nicole vindt #5: PR 2.0

June 23, 2011

Ik ben door een collega gewezen op een (nood)kreet van mijn favoriete pr-buro coopr.nl. Zij zochten nog iemand voor de goedgelezen rubriek ‘5 Q’s over PR met… ‘. En daar doe ik graag aan mee. Hieronder het resultaat, en zoals eerder te lezen op coopr.nl.

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Froukje Heres in de spotlight. Deze week is dat Nicole de Boer, Freelancer PR van Nicole communiceert.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?

PR 1.0 is voor mij heel erg verbonden met de ‘oude’ manier van communiceren: boodschap – zenden (ruis) – ontvanger. Eenrichtingverkeer twee kanten op, en vooral geen conversaties. Als er al in verschillende doelgroepen werd gedacht was het: “dat vinden ze vast interessant”. OK, ik schets misschien een erg zwart beeld, maar ik ben blij dat 2.0 er is. Persoonlijk, maar vooral ook voor PR. We zijn er met zijn allen zo aan toe! 2.0 is voor mij echt ‘een goed gesprek’ met elkaar: luisteren, praten, meedenken, delen. En dat via alle middelen die er zijn, zolang die passen bij het gesprek. Dat zijn er veel: 1-on-1, telefoongesprekken, e-mail conversaties, tweets (direct of algemeen), blogposts, persberichten en -bijeenkomsten, teksten op websites, white papers, filmpjes, foto’s, (audio-)interviews, flashmobs, rondleidingen, berichten via andere (social) media zoals foursquare, facebook, hyves, Xing, LinkedIn, scribbl, slideshare, etc en natuurlijk ook een gewone ouderwetse brief of zelfs een ansichtkaart. Je kunt de conversatie op allerlei manieren beginnen en voortzetten.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Ik ben een freelancer PR en gebruik zelf een aantal social media om op de hoogte te blijven, te delen en vooral in contact te blijven met vrienden, relaties, het vakgebied en wat er verder nog in de wereld gebeurt. Voor mijzelf zijn dat (dagelijks): twitter, LinkedIn, facebook, RSS feeds en foursquare. Andere social media ben ik wel aanwezig, vooral om te zien wat er gebeurt maar niet om actief te delen. Voor mijn klanten, meestal contentrijke organisaties, kijk ik altijd wat voor hen logisch is, qua content, stakeholders, organisatie en wensen. Bij alles geldt: content first.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Ik ben een alleseter op het gebied van informatie. Ik surf en volg veel en duidt dan voor mezelf de informatie: relevant, informatief, inspirerend, toepasbaar, oud, nieuw, etc. Ik heb een paar mensen die me altijd weer met iets nieuws verrassen, waaronder Mark Ragan van PR Daily en Andrew Worob van PR at Sunrise. Volgens klout.com laat ik me trouwens ook beïnvloeden door @josgovaart en @remcojanssen, geen onbekende hier op coopr.nl . Vroeger, voor dat social media bestonden en ik nog in dienst was bij Philips Medical (internationale interne communicatie), heb ik veel geleerd van Ellen van den Haak (Corporate Communicatiebij Philips HQ). Zij was verantwoordelijk voor interne communicatie, kon als geen ander in conversaties voor interne en externe doelgroepen denken en stelde content altijd voorop. Dat is me altijd bijgebleven en veel wat van ik toen heb geleerd en toegepast gebruik ik nu nog.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?

Ik ben een grote fan van het gedachtegoed achter Society 3.0 van Ronald van den Hoff. Zowel het idee als hoe het wordt verspreid spreken me erg aan. Deze nieuwe manier van werken, denken en delen kunnen we ook in PR goed toepassen. Een andere voorbeeld waar ik blij van word is hoe Ben & Jerry’s omgaan met PR 2.0, crowdsourcing en het betrekken van alle doelgroepen bij het merk. Zoals de campagne die ze nu voeren, voor de unfairly deserted flavours. Ik voel echt mee met die ijssmaken.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?

Ik verheug me erg op nog meer interactie, informatie die mij gaat vinden (in plaats van dat ik het vind) en de verder gaande integratie van PR, corporate communicatie, marketing en PA. Ik merk in praktijk dat ik niet altijd de grenzen zie die anderen aan hun vakgebied verbinden, en ook niet wil zien. Een van de zaken waar ik me zorgen over maak is hoe om te gaan met de persoonlijke informatie die op straat ligt. Niet voor mezelf, maar bijvoorbeeld voor de studenten die ik nu les geef. Vanaf dat je klein bent wordt er persoonlijke informatie over je gedeeld, zonder dat je daar invloed op hebt. Maar het kan vervelend uitwerken, en je je levenslang achtervolgen. En zeg nu eerlijk, niemand wil toch als een Amerikaanse presidentskandidaat met elke misstap in zijn leven geconfronteerd worden als je gaat solliciteren? Ik heb er geen oplossing voor, maar vind dit wel iets waar we samen naar moeten kijken.

 

Advertisements

What do you think?

Please keep your comments polite and on-topic.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

comments

@nicolezegt Klout heeft altijd gelijk! 😉

Remco Janssen

June 24, 2011

%d bloggers like this: