nicolevindt

nicolevindt

You can scroll the shelf using and keys

Nicole vindt #2: luisteren is goud

April 26, 2011

Anna van Ikea

Anna van Ikea. Niet luisteren, wel communiceren

Waarschuwing! Dit artikel bevat jargon, aannames en opinies. Een eigen mening? Dat mag. Reageer of stuur een mail.

Luisteren is goud

Als ik je vraag, wat had je vroeger liever: één-op-één les of een klassikaal, dan antwoord je vast: één-op-één. Logisch, wat bij één-op-één krijg je veel aandacht, kan je goed vragen stellen en kan de docent de leerstof precies aansluiten bij je ervaring en kennis. Ideaal.

Gister had ik ‘n één-op-één uitruil: een collega zzp-er bracht lunch mee en ik kennis. Het werd een werklunch met een opdracht: social media. De opdracht was tweeledig: hij wilde graag een update over social media om zijn klanten beter te adviseren, én hij wilde weten hoe hij zelf beter social media kon inzetten, wat hij eventueel nog miste.

Het was een goed gesprek, geanimeerd. Zoals iedereen ondertussen weet zijn er geen absolute waarheden in social media. Als die er al zijn veranderen ze iedere dag. En de waarheid van de dag is dat de penetratie van social media in Nederland het hoogste ter wereld is (bron nu.nl). Goed, terug naar het gesprek. We praatten over ‘de grote 5’ (in willekeurige volgorde: facebook, LinkedIn, hyves, twitter, youtube), de voors en tegens van bloggen, wat zet je op je eigen site, hoe verbind je dingen en wanneer en wat voor informatie deel je en ‘knoop je aan elkaar’. Natuurlijk kwamen we al snel in de discussie 1.0 of 2.0. Zijn klanten, voor zover ze social media inzetten, zijn vooral nog in de 1.0-fase. Zenden & roepen via social media, website en nieuwsbrief, maar niet luisteren en al helemaal geen conversaties voeren.

Vandaag schakel ik van één-op-één over naar klassikaal. Ik ben op weg naar een grote hogeschool in het zuiden van het land waar ik derdejaars studenten les mag geven in Theatermarketing. Ik vind de lessen tegenwoordig een stuk leuker. Of komt dit omdat ik ze nu geef? Vroeger kreeg ik meestal klassikaal les. Een niet bevlogen professor stortte iets over me uit. Ik hoopte maar dat ik het goed had begrepen én kon reproduceren tegen de tijd dat het tentamen kwam. Alles wat er van deze lessen is blijven hangen is het gevoel dat ze me gaven. Niet inspirerend! Gelukkig zijn de lessen nu een stuk interactiever. Er is meer discussie, je wordt als student uitgedaagd je eigen mening te geven. Fijn! Dat is ook zeker de lesmethode die ik aanhang, voor mij en mijn studenten.

En nu naar de knoop in dit verhaal… Of het nu over social media, een e-mail of een telefoontje gaat, het belangrijkste dat je kan bieden is luisteren. Echt luisteren. En dat is best lastig! En voorbeelden hoe het niet moet te over. Van die mails die fout vallen of half worden beantwoord, een gesprek waar je geen woord tussen krijgt, iemand die de hele tijd over je schouder kijkt naar interessantere mensen. Nog erger, wel eens gechat met Anna van Ikea? Dan snap je helemaal wat ik bedoel!

Dus… zowel voor één-op-één communicatie, lesgeven, social media en alle andere communicatievormen geldt: probeer 2.0 in plaats van 1.0. Dus: luisteren, je bewust zijn van de belevingswereld van je gesprekspartner, een conversatie hebben (en onderhouden), echt geïnteresseerd zijn én: geen eenrichtingsgesprekken! Tenzij je Anna heet en bij Ikea werkt natuurlijk…

Advertisements

What do you think?

Please keep your comments polite and on-topic.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

comments

Leuke blog, Nicole. Ik werd er naartoe getrokken door je twitterberichtje. Het werkt dus…
Als ik je tekst lees, dan hoor, en zie ik je praten. Komt natuurlijk omdat ik je wat beter ken.
De metafoor van de bushalte uit je tweede post vond ik een eye-opener en blijft (dus) in mijn hoofd voor de volgende keer dat ik weer eens iemand probeer te ‘overtuigen’.

Groetjes,
Peter

Peter

April 27, 2011

%d bloggers like this: